Categorieën
Dubbel Bijzondere leerlingen
In dit artikel over dubbel bijzondere leerlingen beschrijven we een aantal keuzes en consequenties er daaraan verbonden zijn om schoolbeleid voor de ondersteuning van deze specifieke groep leerlingen op de rails te krijgen. In dit artikel wordt daarom het begrip (school) beleid ingevuld als dat waar een school of samenwerkingsverband over na moet denken om procedures in de eigen organisatie voor iedereen herkenbaar vast te leggen en waardoor de ondersteuning van de dubbel bijzondere leerling structureel deel uitmaakt van het handelen van de school en /of het samenwerkingsverband.
Met de voortschrijdende professionalisering ten aanzien van het onderwijs aan begaafde leerlingen komen er leerlingen in beeld die zich niet zo goed ontwikkelen als iedereen van hen verwacht. Sommigen van hen behoren tot de groep leerlingen die dubbel-bijzonder worden genoemd. Over passende interventies voor deze groep leerlingen is nog relatief weinig bekend. 50 studenten uit de opleiding Specialist Dubbel-Bijzondere Leerlingen verrichtten onderzoek in de praktijk. Van hun aanpak kunnen we veel leren!
Er komt ruimte en een aandacht voor begaafde leerlingen die in de ontwikkeling van hun talenten belemmerd worden door kenmerken van een leer- of ontwikkelingsstoornis. Scholen willen er ook graag zijn voor deze leerlingen. Maar dat lukt alleen als er voldoende expertise is en de plannen weldoordacht zijn.
This article is also accepted by the editorial board of www.2enews.com. In this article, we focus on addressing the needs of twice-exceptional students in a regular classroom. We do this by answering three questions: why is it so difficult to identify that a student may be twice-exceptional? If being twice-exceptional means that there is a clash between one’s natural ability and one’s natural inabilities, how does that clash affect the student's development? What can you do to address the educational needs of a twice-exceptional student, bearing in mind that there are limitations to what a teacher can do without having additional support in his or her classroom.
Dit artikel is verschenen in 2017 in het tijdschrift Beter Begeleiden van de LBBO. In dit artikel wordt ingegaan op de complexiteit van dubbel bijzondere leerlingen (twice-exceptional students) en hoe de botsing tussen begaafdheid en een stoornis van invloed is op hun functioneren.