VCO Harderwijk Hierden
VCO Harderwijk Hierden
Deze cursus is alleen toegankelijk voor leraren die werkzaam zijn voor VCO Harderwijk-Hierden en toestemming hebben van hun werkgever om zich hiervoor in te schrijven.
Deze cursus is bedoeld voor leraren in het Primair Onderwijs die met hun team passend(er) onderwijs aan begaafde leerlingen in een inclusieve school willen gaan bieden. Om voor begaafde leerlingen passend én pakkend onderwijs te bieden zoek je naar een theoretische onderbouwing van jouw praktisch handelen. Je hebt daarvoor een onderzoekende houding en een oplossingsgerichte instelling. Je bent je ervan bewust dat er niet één antwoord bestaat, maar dat de bruikbaarheid van een suggestie voor interventie afhangt van jouw eigen professionele context.
De cursus ´Passend(er) onderwijs voor leerlingen met kenmerken van begaafdheid’ is een cursus op basisniveau. Tijdens deze cursus leer je hoe je voor deze leerlingen kansen kunt herkennen om af te stemmen op hun educatieve behoeften. Je leert voor jouw professionele praktijk oplossingsgerichte interventies te ontwikkelen en toe te passen zodat de afstemming op wat de leerlingen nodig hebben nog beter lukt.
De cursuslessen zijn verticaal georganiseerd. Dat betekent dat kennis en vaardigheden die in het begin van het traject worden opgedaan, voorwaardelijk zijn om in het verloop van de cursus effectief te kunnen participeren. Het is niet mogelijk om ´losse´ lessen te kunnen volgen.
Voor deelname aan deze cursus is geen specifieke voorkennis over begaafdheid vereist. Wel gaan we ervan uit dat je als leraar of IB/RT werkzaam bent. We veronderstellen dat reguliere kennis over ontwikkelingslijnen van kinderen in de basisschoolleeftijd bij jou aanwezig is. Deze kennis heb je immers nodig om in je dagelijkse praktijk onderwijs te kunnen verzorgen. We veronderstellen dat jij jouw praktijkervaring inbrengt tijdens de bijeenkomsten. Dit doe je door vragen te stellen, actief mee te denken en zichtbare verbindingen te leggen met wat je meemaakt op je school.
In deze cursus koppelen we steeds theorie over begaafdheid aan de dagelijkse praktijk in je eigen groep. In elke bijeenkomst wordt rondom één thema gewerkt (zie pagina 'Kerncompetenties' van deze digitale leeromgeving). Per thema stellen we zo één kerncompetentie centraal. Er zijn indicatoren waaraan je na afronding van de cursus kunt zien hoe de verworven competentie te herkennen is in wat je weet en wat je kunt (Van Gerven, 2021). We hebben een ‘spoorboekje’ (zie downloadpagina op dit beschermde deel van de website) gemaakt waarin je precies kunt zien wat we elke les gaan doen. Daar vind je ook wat je doet aan voorbereiding voor elke les.
Studielast
De studielast beslaat ongeveer 42 uren:
- 20 contacturen
- 10 uren voorbereiding op de bijeenkomsten
- 10 uren oefenen in de praktijk met dat wat je tijdens de cursus leert
- 2 uren voor het schrijven van een STARR verslag
Instroomeisen en veronderstelde voorkennis
- Je hebt een PABO diploma of een KLOS-Akte / PA-Akte
- Je bent werkzaam in het primair onderwijs als:
- Groepsleraar
- Intern Begeleider
- Plusgroep leraar
- In je dagelijkse praktijk ben je in de gelegenheid om te oefenen met wat je tijdens de cursus leert
- Voorkennis over begaafdheid is niet noodzakelijk om de cursus te kunnen volgen.