U bent niet ingelogd.
Inloggen

Webinars

Kennisinjectie 8 Hoe dan?! Zelfregulatie is moeilijker dan je denkt

Doe mee en schrijf je in vóór 1 juni 2024

17, 18 en 19 juni tussen 16:00 en 17:30 uur

In het onderwijs verwachten we in steeds meer dat leerlingen eigen verantwoordelijkheden opnemen als het gaat om het stellen van persoonlijke leerdoelen, het kiezen van manieren om die leerdoelen te bereiken en het zichtbaar maken dat die doelen ook bereikt zijn. Natuurlijk proberen we dit te doen vanuit wat we van kinderen mogen verwachten gezien hun leeftijd. Zodra het begaafde leerlingen betreft blijkt het echter erg moeilijk te zijn om realistische verwachtingen te hebben van dit vermogen tot zelfregulatie. Zelfregulatie is meer dan alleen je eigen doelen kiezen, het is ook meer dan niet ontploffen als iets je niet lukt. Aan zelfregulatie zijn voorwaarden verbonden. Niet bij elk gebrek aan zelfregulatie en niet bij elke boze bui als iets niet lukt ligt de oorzaak in de leerling. Wat speelt een rol en hoe moet je daarmee rekening houden? Wat is er nu nodig om eigen gedrag te leren reguleren en in hoeverre heeft niet de leerling maar de leraar daarin een doorslaggevende rol? In de drie sessie van deze kennisinjectie kijken we kritisch naar wat we van begaafde leerlingen redelijkerwijs mogen verwachten en wat dit betekent voor het handelen van de leraar.

Aanmelden voor webinar

Op de hoogte blijven? Meld je aan voor de Slim! Educatief nieuwsbrief


Via de e-mailnieuwsbrief brengen we je enkele malen per jaar op de hoogte van de activiteiten van Slim! Educatief. We delen je gegevens nooit met derden en je kan te allen tijde uitschrijven.