Specialist Begaafdheid PO
Opleidingstraject
Opleidingstraject
In de Post HBO registeropleiding tot Specialist Begaafdheid ontwikkel je 25 kerncompetenties (van Gerven, E. (2021). Raising the bar. The competencies of specialists in gifted education. Leuker.nu). Deze kerncompetenties ontstaan waar de generieke bekwaamheidseisen samengaan met de vijf competentiedomeinen die heel specifiek betrekking hebben op de begeleiding van begaafde leerlingen. Deze competentiedomeinen bieden we aan in vier modules. In elke module staat een beperkt aantal competentiedomeinen centraal voor jouw kennis en vaardigheidsontwikkeling. De overige domeinen zijn in zo'n module ondersteunend voor de domeinen waar je je dan speciaal op richt.
Alle lessen worden live online verzorgd in kleine groepen. De lessen zijn gericht op optimale kwalitatief hoogwaardige interactie. Daarom werken we alleen met kleine groepen.
Module 1 Invloed van de visie op begaafdheid
Aantal lesdagen: 4 hele dagen (traject PO)
Thema’s
- De Specialist Begaafdheid / Theorie over begaafdheid: van wetenschap naar praktijk
- Theorie over begaafdheid: van wetenschap naar praktijk
- Visieontwikkeling in de organisatie/omgaan met weerstand
- Begeleider intervisie / Theory review/ Studiegroepen
Module 2 Profileren van educatieve behoeften
Aantal lesdagen: 4 hele dagen (traject PO)
Thema´s
- Educatieve behoeften: een ecologische aanpak
- Educatieve behoeften: werken vanuit een gedegen exploratie
- Educatieve behoeften: educatief partnerschap en zinvolle responsen
- Begeleide intervisie / Theory review/ Studiegroepen
Module 3 Interventies in leerlijn & leergang
Aantal lesdagen: 4 hele dagen (traject PO)
Thema´s
- De ingrediënten van uitdaging / optimaal differentiëren
- Werken met de taxonomie van Marzano & Kendall / assessment van rijk onderwijs
- Systemisch organiseren van uitdagend onderwijs
- Begeleide intervisie / Theory review/ Studiegroepen
Module 4 Interventies in leergedrag
Aantal lesdagen: 4 hele dagen (traject PO)
Thema´s
- Onderpresteren / onderleren
- Emotieregulatie tijdens het leerproces / executieve vaardigheden
- Dubbel bijzondere leerlingen / systemisch interventiëren
- Begeleide intervisie / Theory review/ Studiegroepen